Diet yang selamat dan berkesan

Apabila sebut pasal diet, semuabayangkan yang kurus sahaja. Diet bukan semata-mata kurus tapi untuk menjaga kesihatan dan mengelak daripada sebarang penyakit. Macam-macam jenis sekarang produk kurus di pasaran tapi adakah uanya selamat atau hanya semata-mata boleh kurus dan mempunyai efek pada masa hadapan?

Kalau ditanya pada saya, diet macam mana yang saya nak dah tentulah yang paling cepat nak kurus dan takkan naik-naik lagi berat badan. Anda macam mana pula? 

Tetapi, hakikatnya tiada sebarang produk yang boleh menjamin 100% dan gerenti keputusan sepertimana saya nak melainkan disiplin orang tu sendiri. Dulu masa saya kerja kilang kicap ada seorang kawan yang buat rawatan nak kurus kat satu pusat pelangsingan badan kat Permas,Johor. Ini adalah cara paling cepat untuk turunka berat badan yang pernah saya lihat. Mana tak nya sekali pergi turun 0.5kg. Wahh, hasil on the spot tapi malangnya kawan saya tu semakin gemuk pula. Agak-agaknya kenapa ya? Sebab kawan saya tu dah malas nak pergi pusat pelangsingan tu dan dia mencekik pun boleh tahan.. Hehe maaf ea kawan, ini sebagai contoh disiplin sahaja.

Pelbagai cara kita untuk mencapai keinginan untuk nak kurus dan nampak cantik, antaranya:
1. Nak diet segera je
2. Nak guna produk pelangsingan
3. Nak diet minum sup je
4. Nak diet makan yang rendah kalori je
5. Nak diet makan karbohidrat je
6. Nak diet makan yang tinggi protein je
7. Pergi pusat pelangsingan badan senang, maam kawan saya tu
8. Buat rawatan pembedahan lagi senang.

Hakikatnya, apa yang menyebabkan diet kita selalu gagal? 

1. Kebanyakan diet yang diamalkan oleh kebanyakan orang adalah makan yang kurang bernutrisi. 
2. Tidak berdisiplin seperti mana yang saya tulis di atas tadi
3. Kita rasa diet kita tu lambat dapat hasil, kurang sabar dengan diet yang kita buat.
4. Menggunakan produk yang tidak selamat kandungannya ataupun tidak dapat dipastikan keselamatannya
5. Diet yang kita buat tu melambatkan kadar metabolisme badan

Akhirnya, kita akn rasa diet kita tu buang masa, sia-sia dan kita hilang kesabaran, kepercayaan dan hilang harapan untuk berdiet lagi.

Diet yang tidak betul akan menyebabkan badan kehilangan lemak dan otot. Apa ila kehilangan otot, badan akan kehilangan keupayaan untuk membakar lemak dan merendahkan metabolisme. Pernah dengar tak apabila seseorang itu kurus dan makan apa pun tak gemuk doktor atau pakar nutrisi akan cakap metabolisme dia adalah tinggi. Apabila tidak meneruskan diet yang sebegini, badan tiak dapat membakar kalori seperti sebelum ini. Maka, berat akan bertambah naik dan kitaran ini akan berulang setiap kali meneruskan diet dan inilah yang dipanggil yo-yo diet.

Shaklee memperkenalkan cinch Shake mix dimana setiap hidangan badan akan mendapat 24gram protin, 24 jenis vitamin dan mineral penting dan 6 gram serat larut.
Kenapa cinch ni berkesan?
1. Sebab ia mengekalkan jisim otot tanpa lemak
2. Berat yang holang bukan daripada otot tetapi lemak
3. Diperkaya dengan leucine
4. Dan terbukti secara klinikal
5. Mempunyai indeks glisemik yang rendah 22 dan sesuai untuk penghidap kencing manis
6. 24 gram protin dan membantu anda rasa kenyang dan puas
7. Kandungan serat yang tinggi memudahkan sistem pencernaan
8. Tiada perasa tiruan, pewarna atau pemanis
9. Ia membantu mengawal rasa lapar, meningkatkan tenaga dan menyokong metabolisme

Paling best kalau makan dengan ESP, memang terbaiklah. Buat breakfast dengan minum petang.

KEEP MUSCLE YOU HAVE
BURN FAT YOU DONT NEED
LOSE INCHES YOU DONT WANT

UNTUK PERTANYAAN LEBIH LANJUT SILA HUBUNGI SAYA
HP: 0182293772
FB: agie agusto
BLOG: agie agusto





0