Pengalaman Buasir

Buasir

Ia merupakan pembengkakan pada vena yang terletak dibahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia akan menyebabkan membran disekitarnya membengkak, gatal dan terasa sakit serta berdarah. Apabila najis keras ia akan menyebabkan luka hasil daripada pergeseran dengan buasir.

Saya memang buasir masa bersalin Aisy Afina.  Memang seksa sebab dengan luka jahitan lagi. Kalau nak membuang air besar perasaan takut dah datang. Dah macam fobia pula nak membuang. Kalau ak membuang nanti akan rasa pening dan loya, dah toksin terkumpul dalam badan. Tapi memang kebanyakan ibu baru lepas bersalin memang kena buasir kan? Sebab kalau ikutkan kesan kita meneran tu yang menyebabkan ia jadi macam tu. 

Bila dah buasir tu macam-macam la orang suruh makan, pisang la, betik la. Tengah pantang macam mana la nak selera makan buah sangat. Nak makan sup-sup je dan nasi. 

Alhamdulillah, dengan percubaan makan zink membantu saya menghadapi buasir ni. Ingat lagi masa tu kalau buang air banyak darah keluar, rasa ngilu pun ada. Beberapa hari makan zink, darah yang keluar makin sikit dan sakit pun berkurang. Doktor memang ada bagi ubat untuk lawas membuang sebab memang dah menjadi kebiasaan orang lepas bersalin akan tasa pedih nak membuang.

Selain zink saya juga mengamalkan ostematrix, asalnya saya makan ostematrix sebab kalsium je. Sebab saya tahu orang lepas bersalin kehilangan banyak kalsium dan sebab itu badan sakit-sakit. Rupanya , ostematrix ni membantu melawaskan pembuangan saya. Najis dah tak keras lagi maam mula-mula tu. Tambahan pula badan saya tak rasa lenguh-lenguh. Best la consume ostematrix ni.

Untuk mengurangkan kesakitan buasir saya makan OmegaGuard. Rasa pedih tu kurang. Sementaa nak tunggu baik omegaguard ni menjadi pembantu peribadi. Kebaikan Omega ni abak saya pun dapat sebab kan dia menyusu badan dengan saya. Mengandungi DHA dan EPA yang terbaik dipasaran. Kalau nak kepastian sila baca label minyak ikan yang anda ambil tu. Alhamdulillah.. Saya jumpa produk yang best dan berkesan ni.
Antara sebab saya join jadi pengedar shaklee ni sebab saya bebas daripada buasir selain kualiti susu badan yang pekat dan banyak.

Macam mana pula pengalaman anda selepas bersalin? Ada buasir juga? Sila hubungi saya yaa..

Hp: 0182293772
FB: agie agusto
BLOG: agieagusto.com
0