RAMUAN MEALSHAKE TIDAK SESUAI UNTUK KANAK-KANAK

Ada beberapa orang yang claim kandungan mealshake tidak sesuai dengan kanak-kanak, apatah lagi bayi. Kenapa sampai macam tu sekali? Kenapa shaklee boleh benarkan produk ini masih lagi berada di pasaran kalau macam tu. Kita tengok dulu apa ramuan yang dimaksudkan oleh pihak tertentu ni.




1. Maltodextrinc
    Ini adalah ramuan yang kontroversi untuk kanak-kanak tetapi terdapat banyak dalam makanan yang biasa kita ambil. Cuba tengok dekat label makanan seperti jem, jelly, coklat, sos dan banyak lagi kebanyakan mengandungi maltodextrin. Pengalaman saya bekerja di bawah dua pengeluar makanan iaitu kilang kicap & sos dan kilang jem,peanut butter,coklat spread. Semua ada menggunakan maltodextrin. Bahaya kan maltodextrin? Kita ada bagi anak-anak kita makan coklat tak? Fikir-fikirkan.





Kenapa Maltodextrin tidak elok kepada kanak-kanak?
Jom kita kaji sekejap.
Maltodextrin biasanya digunakan sebagai additive  (bahan tambahan) yang selalunya ditambah dalam makanan yang diproses dan berfungsi sebagai thickener atau filler.
Ia adalah karbohidrat kompleks yang biasanya diekstrak daripada jagung,beras,oat, barli atau kentang. Ia bukanlah dihasilkan daripada bahan kimia. Jadi kenapa orang takut sangat dengan maltodextrin?
Apa yang membimbangkan adalah bahan utama yang digunakan untuk membuat maltodextrin adalah jenis yang GMO. Tahu anda pasal GMO? Organisma yang diubah suai genetiknya. Zaman moden membolehkan hampir kebanyakan haiwan,tumbuhan malahan manusia boleh diubah genetiknya. Malah kita boleh lihat kucing dah ada tanduk disebabkan pengubahsuaian genetik ini.

Memang Maltodextrin meragukan sekiranya menggunakan GMO. Cuba lihat artikel ini:
http://www.laleva.org/eng/2012/05/how_nestle_gerber_poison_babies_with_genetically_modified_ingredients.html

Tapi shaklee TIDAK MENGGUNAKAN SEBARANG BAHAN YANG BERKAITAN DENGAN GMO. 
Jangan lupa klik link ini untuk mengetahui lebih lanjut

1. http://my.ask.com/web q=shaklee+prove+no+GMO&siteid=23808&qsrc=999&l=dis&ad=semA&an=misc

2. http://www.dairyreporter.com/Regulation-Safety/Maltodextrin-infant-formula-fears-Chinese-officials-respond

2. Kandungan gula dalam mealshake



Untuk 100g sajian mealshake mengandungi 47.1g gula. Cuba lihat milo pula. Hanya beza brapa gram sahaja. Sebab itu shaklee mempunyai sukatan tersendiri sesuai dengan umur kanak-kanak. Kalau milo berapa kali sehari anak-anak boleh minum? Kenapa soalan ini tidak menjadi bahan bualan? Sebab ada nama shaklee kat situ. Buka mata buka minda kawan...



Sebarang kemustkilan dan pertanyaan sila terus hubungi saya
HP:0182293772 whatsapp/sms/call/telegram
FB:agie agusto
BLOG: agieagusto.com
0