Lauk TER simple dan Sedap

Apakah makanan kegemaran anda? Nasi beriyani? Nasi Ayam Black Pepper? Saya paling suka makan nasi putih dengan ikan bilis kicap pedas. Pehhh...memang sedap.

Cara masak? Haisshh..malu nak cakap lah.

Ikan bilis kicap pedas
Masa belajar kat UTM dulu membe kamceng selalu masakkan pusuk ni. Dia memang la terrer masak pusuk kicap pedas ni.


Cara saya masak pusuk:

  • Bersihkan ikan bilis
  • potong bawang besar dan bawang putih
  • potong cili padi
Panaskan minyak dan masukkan bawang yang dah dipotong tu dengan cili padi tu sekali. Bila dah naik bau masukkan ikan bilis dan tunggu garing sedikit dan masukkan sedikit kicap manis. No garam no Ajinamoto.
Senang kan?


Ikan bilis tinggi kalsium tau. Hehe..sebagai satu kredit pada yang minat macam saya ni.

Kalau nak ikan bilis sabah contact saya ye..


0